Blogger Jens Rademakers laat regelmatig zijn licht schijnen op de Hard In Heerlen programmering. Deze keer: de Amerikaanse hardcore-crossover-act Downset. Zij vereren Heerlen op 24 augustus met een bezoek.
Hardcore punk is een genre dat zich buitengewoon goed leent voor energieke uitbarstingen, ook buiten het podium om. Het genre heeft een omvangrijk deel van mijn eigen muziekgeschiedenis bepaald. Thuis draai ik meestal wat andere dingen. Hardcore zelf, de rauwe energie ervan, gebruik ik onder andere graag om te trainen. In een soort 'trip down memory lane' (en om de band beter te kunnen duiden waar ik het nu over wil hebben) heb ik dit keer een oudje opgezet, dat ik heel lang niet meer geluisterd had. Die band heet Social Justice en ze maakten best een heel aardige pot van die typische, eind jaren ́80 hardcore. Bands uit die specifieke periode zijn, met alle respect die ik natuurlijk heb voor iedereen die het lef heeft een podium op te klimmen dan wel muziek uit te brengen, vaak niet zo heel erg bij me blijven hangen. U hoeft de naam van deze band dan ook niet per se van mij te onthouden. Social Justice bestond van 1988 tot 1992. En ik denk dat er, behalve natuurlijk door intimi en puristen, niet meer zo heel snel over de band gepraat zou worden als uit hun as in 1992 niet iets heel bijzonders zou zijn voortgekomen. Dat is de band Downset. En ik wil dat u die naam wel onthoudt, mits dat nog nodig mocht zijn.
Bij Downset werd het muzikaal over een iets andere boeg gegooid. Ze zijn een van de eerste bands die in de begin jaren ́90 invloeden van hardcore punk, metal, hiphop en funk met elkaar fuseerden. Daarmee waren ze zonder meer een van de grondleggers van die beweging. Ik zag de band de eerste keer ergens in 1994 in het voorprogramma van Biohazard en daarna nog een keertje op Dynamo Open Air een strakke show neerzetten. Hun uitstekende debuut op Europese bodem zou zelfs nog meer tot de verbeelding gesproken hebben, ware het niet dat een andere tijdgenoot (ook met Biohazard op tour en tevens op Dynamo Open Air) een flink deel van de aandacht absorbeerde. Die tijdgenoot was Dog Eat Dog en die kennen we natuurlijk heel goed in Heerlen. Een band die we hier omarmd hebben en toch wel een beetje van ons geworden is.
Zanger Rey Oropeza is, samen met gitarist Rogelio Lozano, een van de twee overgebleven, originele leden sinds Social Justice en het geraamte van de band en schreef vanaf het begin al goede, maatschappijkritische teksten. Die waren ook nog eens gekleurd door het persoonlijk leed van de zanger, zoals de dood van zijn vader door politiegeweld van de kant van het Los Angeles Police Department. Meer dan tijd-en genregenoten Rage Against the Machine was de woede over het systeem in de teksten van Oropeza getekend door pure levenservaring. Hij keerde zich tegen de infantiele 'gangster chic' die later greep kreeg op hardcore punk en hiphop. Want wie wil zoiets nou die zelf onder deplorabele omstandigheden op is gegroeid? Oropeza kon erover meepraten en ik geloof hem. Daarbij hoeft deze band, in tegenstelling tot De La Rocha en consorten, zichzelf niet uit te verkopen. Waar kaartjes voor RATM vandaag de dag, oh ironie, alleen nog maar betaalbaar zijn voor de klassevijand, staat Downset wel mooi zo meteen bij ons in de Nieuwe Nor. Goed geregeld!
Downset was mede van grote invloed op de nu-metal generatie van de latere jaren ́90. Ze toerden met grootheden zoals de Red Hot Chili Peppers, Metallica, Korn, Pantera en Linkin Park. En een nummer als 'Anger' (van hun in 1994 uitgebrachte, eerste album dat simpelweg ̈Downset' heette) kon je in die tijd bij heel wat alternatieve gelegenheden door de speakers horen knallen. Desondanks kwam de absolute, grote doorbraak in de mainstream nooit. Maar waarom zou dat ook altijd moeten? Sinds 2014 is er, na 8 jaar, op het prestigieuze Duitse platenlabel Nuclear Blast eindelijk weer eens een album uitgebracht ( ̈Maintain ̈), waarop Downset er ouderwets in vliegt.
Kunnen we Downset in Heerlen omarmen zoals we dat eerder met Dog Eat Dog deden? Ik denk het wel. Donderdag 24 augustus, in de Nieuwe Nor. ̈Los amigos de nuestros amigos son nuestros amigos ̈.
Jens Rademakers
Jens Rademakers
Jens Rademakers schrijft en luistert het liefst naar harde muziek en is een fervent bezoeker van de Hard In Heerlen-avonden. Ook schrijft hij voor De Afgrond. Samen met Michel Lemaire is hij drijvende kracht achter het boek 'The Post Industrials: de subculturen van Heerlen en omstreken'. Dit fotoboek, dat in 2023 verschijnt, brengt meer dan 30 persoonlijke herinneringen van (oud)inwoners van de regio Parkstad samen.